פניות מיטיבה, הטמעה מוכוונת ומפתן ההשפעה / יהודית גרינבאום

עקרונות מנחים במפגש הטיפולי במערכת אנושית

פניות מיטיבה:

מטפל/ת מגיע למפגש הטיפולי עם עמדות, חוויות ורגשות מתוך עולמו הפנימי שלו/שלה. לעיתים, "מטענו" של המטפל נגוע בשיפוטיות וביקורתיות היוצרים מעין מסך אישי המאפשר ראייה סלקטיבית המחבלת  בהבנתו את העולם הייחודי של המערכת האנושית שמולו.

פניות מיטיבה היא עמדה פנימית של פתיחות חושית להתבונן, להקשיב ללא סננים ועם מודעות עצמית לזיכרונותיי הייחודיים ולנרטיבים אשר צובעים את דרך החשיבה שלי.  נחוצה חירות פנימית ללא פחד וסינון, בכדי להתבונן על מערכת אנושית אורגנית, שלמה ומורכבת, המתנהלת מולנו והכוללת הדגשים, מאזן כוחות, קולות ותכנים הייחודיים לה. התבוננות והקשבה מיטיבה הופכת את הצד השני (הסובייקט), למוגדר ומודע יותר לעצמו, עם תחושת קיימות. מטפל המתבונן על המתרחש בחדר הטיפולים, ממקום של פתיחות, סקרנות טהורה ורצון כן להבין את המערכת הניצבת מולו ואת היחסים בין חבריה, לרוב, מגביר את סיכוייו לקלוט את המידע העשיר והמורכב הנפרש לפניו. "פניות מיטיבה" יוצרת קרבה גדולה ואינטימיות, ללא צורך באמפטיה או סימפטיה. זהו מפגש בין עולמו של המטפל לעולם מטופליו. הפניות המיטיבה של המטפל מאפשרת למטופלים להיות קשובים ופנויים לעצמם. הפניות המיטיבה של המטפל מאפשרת לו/לה להיות מטפל!!!!

הטמעה מוכוונת:

כאשר המטפל נפתח לעולמם של המטופלים והדבר מצליח להשפיע ולחולל שינויים בקרבו, או-אז הטמעה מוכוונת מתרחשת. ". מכאן, שלהיות מטפל אינו כרוך רק בלהשפיע ולחולל שינוי במטופל כי אם, קודם כל, להיות מושפע מהמטופל.  כאשר המטפל באופן מודע, משחרר ומרפה מהמפות הסובייקטיביות שלו (קרי ערכים, עמדות, תפיסת עולם ודעות קדומות), הוא מתפנה לעולם מטופליו ומאפשר להם "לגעת בו", להחדיר לתוכו "חומרים חדשים" המשנים את הלך המחשבה ועולמו הרגשי. כאשר יש ביטוי להשפעה זו על מטפל, מתקיימת הטמעה.

כאשר המטפל באופן אקטיבי: קוגניטיבית ורגשית, מאפשר למטופלים "להשפיע" עליו,  מתרחשת בתוכו הטמעה מוכוונת.

 

המטפל חש שנכנס לטריטוריה לא מוכרת וחדשה, כמעט בתולית עבורו, היכולה להוות נקודת מפנה בטיפול. אם התחושות המתעוררות במטפל הן של פחד וחשש והן מובילות אותו חזרה למוכר והידוע, לא תתרחש הטמעה מוכוונת.

מאידך, אם המטפל יחווה בכל רמ"ח אבריו, סקרנות, עניין, יצר הרפתקנות והתחדשות, יש סיכוי שההטמעה תתרחש.

בו זמנית, המערכת האנושית על חבריה חשה איך קיומה משפיע ומרעיד את אמות הסיפים של המטפל הניצב ממולה. החוויה הקיומית של המטופלים היא שהם בעלי השפעה ויכולים לשנות דבר מה בעולמו של מישהו אחר, על אחת כמה וכמה בעולמו של המטפל. זהו רגע טיפולי משמעותי, בו המטופלים חשים במשקל הסגולי הייחודי שלהם.

מפתן ההשפעה:

מפתן השפעה הוא הרגע בו מתרחש השחרור מהישן והידוע ומפנה מקום לחדש המאפשר הקלה, אוורור, פותח את מניפת ההתבוננות על הקשיים ומגלה אלטרנטיבות.

אנשים נוטים להיצמד לתפקידים המסורתיים שלהם, כמו במצב קטטוני, וברגע שהם משוחררים מהתפקיד, משתחרר משא כבד מעל כתפיהם, כמו תרמילאי הסוחב את תרמילו על גבו זמן רב, וברגע ההשלה של המשא מתפשטת תחושה של קלילות והקלה.

 בחדר הטיפולים יש נקודת מפנה בה המטפל מאפשר לעצמו ללמוד מהמטופלים כיצד הם רואים וחווים את העולם. המטופלים חשים מובנים ובעלי השפעה על המציאות. מקבלים הכרה לעולמם, סוג של התמזגות, אשר בלעדיה השינוי לא יכול להתקיים.

בהתמזגות – המטפל כגורם זר ואוטונומי – גמיש כחומר החודר את קרום התא של המטופל, נכנס לתוכו והופך להיות חלק מהחומר התאי, מבלי לעורר את מערכת ההגנה שלו (מטוראנה).

ברגע ההתמזגות מתאפשרת הרחבת זווית הראייה ויצירת אינפורמציה חדשה על אותה מציאות דרך שאילת שאלות מעגליות, אשר יוצרות סדקים ו-"דיס הרמוניה" לא מאיימת, לקראת איזון מערכתי חדש.

במפגש בין שתי מערכות אורגניות, שלמות, "חיות", נושמות ופועלות – המטפל והמטופלים, מתקיים מגע בין שני עולמות שלמים, עם אבחנה ברורה, ויחד עם זאת מתאפשרים יחסי גומלין הדדיים, ללא צורך בהתאמות. במפגש זה מתחדדת האבחנה בין זהותו של המטפל ובין זהותם של המטופלים, אשר באופן מפתיע, מרגיע את המטפל מהמאמץ ליצור חיבורים בין שני העולמות ומחבר אותו לעצמו  ובו זמנית, משחרר את המטופל מהתפיסה המצרה והמקבעת שלו.

המטפל משול לאומן המתבונן בנוף, בפרח, מתעמק ומתפנה לראות את הצבעים והצללים בכל זמן נתון, בניגוד למדען אשר ידגום מסביבתו ויבדוק את הדגימות בתנאי מעבדה.

המטפל כ"אומן חיים" מטביע את רעיונותיו לא באמצעות איזמל או כל כלי אחר, הוא עצמו הכלי. כאשר המטפל מצליח לגעת ב-לא נודע, בלי חשש להיבלע, הוא נושק במעיין האפשרויות הבלתי נדלה. בסקרנות אין קץ הוא מבלה במחוזות האחרים, הזרים, ללא פחד או חשש, וכך ההתבוננות המונוטונית, הקבועה והנדושה הופכת בין רגע לתוססת, מלאת חיים, יצירתית ופנויה לחומרים החדשים. ברגע שמטפל מרפה מעצמו, הכרתו נקייה ומאפשרת להתבונן על מערכת מורכבת באופן ברור וחד יותר.

אין זה אומר שאנו כמטפלים מרוקנים את עצמינו מיכולותינו ותכונותינו, אלא אנחנו משתמשים בכל הארסנל הרגשי והמחשבתי שלנו, בכדי להבין את המטופל, ללא השפעה של חוויות אישיות, מפות פנימיות, ערכים ותפיסות עולם שרכשנו במהלך חיינו.

פניות מיטיבה מאפשרת למטפל להתהוות (To become) ולהיות מטפל!!  בהינתן כי זאת תקדים ותתרחש, גם תפציע הטמעה מוכוונת, אשר תאפשר קיומו של מפתן ההשפעה.

שלושת מרכיבי המודל יחד, יוצרים תפיסה טיפולית שלמה.

 

כותבת:  יהודית גרינבאום, מנהלת מרכז בראשית

© כל הזכויות שמורות

מאמרים נוספים שיכולים לעניין אותך

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

פתיחת שיחה
צריכים עזרה?
שלום
איך נוכל לעזור לך?